På IKH har vi fokus på læringsforløb, der kan styrke dig. Det handler ikke kun om faglige kompetencer som viden, færdigheder og erfaringer men i lige så høj grad og personlige kompetencer.

De faglige kompetencer er vores kvalifikationer, men vores grundlæggende menneskelige egenskaber, holdninger, selvindsigt og erfaringer har i også indflydelse på, hvordan vi tackler og udfører arbejdsopgaver, og hvordan vi samarbejder med andre.

Faciliteringspilot

Den faciliterende konsulent og formidler

Socialområdet i Region Midtjylland er i bevægelse og rollen som fagperson er i forandring. Fagpersoner oplever derfor, at de i endnu højere grad skal sætte deres specialistkompetencer i spil som konsulenter og formidlere med facilitering som deres fælles 3.

Forløbet ledes af Udviklingskonsulent og Grafisk facilitator Julie Joensen samt Specialkonsulent og Antropolog Louise Rosendahl Bomholt, der begge har mange års erfaring med feltet strategisk kompetenceudvikling og som facilitatorer i socialområdet og Region Midtjylland.

Facilitering er et fælles 3. på tværs af specialområderne og er en faglighed, der skal trænes og udvikles. Vi har brug for styrke vores fælles sprog og, bevidsthed, så det vi går rundt og ‘bare gør’ får form og indhold.
Faciliteringspiloten har til formål at styrke deltagernes fælles bevidsthed, sprog og værktøjer i forhold til facilitering og formidling.
Målet er at deltagerne får konkrete værktøjer, som kan bruges med det samme. Derudover får deltagerne forhåbentlig mod og lyst til at kaste sig ud i nye faciliteringsgreb, turde bevæge sig i dilemmaer og modstand samt finde deres indre tegner frem.

Konfliktkompetente medarbejdere

Så flyver jeg hurtigt afsted med min drage igen", "Hvor god er jeg egentlig til at stå i det uvisse og forvirrende?", "Hvad trigger mig, og hvordan får jeg hurtigt reguleret mig selv igen?" "Hvordan skaber vi en kultur, der fremmer måden vi forebygger og håndterer konflikter på?"

Ovenstående er citater og pointer fra IKH´s interne konfliktkompetence-kursus: "Den konfliktkompetente IKH'er". Kursets formål er at styrke viden om konflikter og skabe et fælles sprog for, hvordan vi arbejder med konflikter på tværs af hele IKH.

"Dragen bliver en metafor for, hvad der sker inde i os, når der er noget vi trigger på. Her reagerer vi forskelligt, så dragen kan både symbolisere vores følelser, vores tanker eller vores krop" fortæller Konfliktcoach og Specialpædagog Jeanette Nielsen Damgaard. Til det har vi brug for en række konfliktkompetence-værktøjer herunder også begreberne compassion og mentalisering.

Antropolog og Specialkonsulent Louise Rosendahl Bomholts sætter særligt fokus på konflikter i samarbejdet på tværs og konflikter i teamet. Louise pointerer: "Samarbejde på tværs mellem forskellige mennesker er en af nøglerne til at navigere i den stigende kompleksitet, vores opgaver bærer præg af. Jo mere vi samarbejder med mennesker, der tænker og handler anderledes end os selv, jo mere rum er der også til, at der kan opstå uenigheder og konflikter. Derfor er det vigtigt, at vi træner vores evne til at stå i det uvisse og til at være nysgerrig og åben ift. at være uenig"

Supervision og vejledning

IKHs vejledere er specialister med mange års praksiserfaring som logopæder, specialpædagoger, fysioterapeuter, ergoterapeuter og musikterapeuter. Vi har erfaringer fra familieafdelinger, PPR, specialskoler, døgntilbud, dagtilbud samt hos forældre til børn med særlige behov over hele landet. 
Vi specialister i de helt særlige sager, hvor vi dagligt møder børn, unge og forældre i individuelt tilrettelagt forløb - til gavn for barn, forældre og fagpersoner.