Et projekt der skal sikre at specialiserede ressourcer bringes i spil i de forløb, hvor der vil være størst udbytte for borgerne.

I 2023 har Institut for Kommunikation og Handicap (IKH) indgået et samarbejde med Region Midtjylland, Center for Kommunikation (Herning) og Kommunikationscentret i Hillerød. Samarbejdet udspringer af et ønske om at udnytte tilgængelige digitale løsninger, der kommer vores arbejdsgange og borgere til gavn. Baggrunden for samarbejdet er, at vi sammen ønsker at udvikle en løsning, der sikrer, at medarbejdernes tid og specialiserede kompetencer anvendes mere målrettet til de borgere, der vil profitere mest muligt af et forløb. Ud fra dette kom idéen om en digitaliseret behandling af henvendelser ved hjælp af et digitalt screeningsværktøj. 

Projektet er et skridt på vejen mod en ny måde at levere og udvikle kerneopgaven på, og det er en vigtig brik i arbejdet med at styrke vores position som specialiserede enheder.

Specialisering hos fagpersoner

Den digitale screening udvikles i tæt samarbejde med fagpersoner. Redskabet kan ikke stå alene, men får først værdi i samspillet med de aktuelle fagpersoner. Screeningen får en effekt på fagpersonernes arbejdsgange, da løsningen er med til at sikre, at fagpersonernes tid og specialiserede kompetencer primært bringes i spil, hvis det indledningsvist vurderes at en borger skal tilbydes et forløb.

Målrettet indsats med relevans for borgere

Derudover er tanken, at den digitale screening bidrager til at kategorisere borgerne afhængigt af deres symptomer og behov. Det er tanken, at screeningen bidrager til, at specialiserede ressourcer bringes i spil i de forløb, hvor der vil være størst udbytte for borgerne. Desuden at de borgere, der modtager et undervisningsforløb, også er dem, der vil profitere mest muligt af forløbet. Løsningen vil derudover have fokus på, at de borgere, der ikke tilbydes et forløb eller som har en længere ventetid i sigte, får hjælp til alternative muligheder afhængigt af deres behov.

Relevans for samarbejdspartnere

Den digitale screening gør det muligt at forblive relevante som Kommunikationscentre og følge med den digitale udvikling. Det vil ligeledes forudsætte, at vores samarbejdspartneres ressourcer forvaltes bedst muligt, da borgere screenes allerede ved ansøgningen. Derved målrettes fagpersonernes tid til de borgere, som tilbydes et forløb, og borgere uden udsigt til at modtage et undervisningsforløb undgår unødig ventetid til en udredning.

Projektet skal altså være med til at tage de første skridt i retningen af:

  • Specialisering hos fagpersoner: At medarbejdernes tid og specialiserede kompetencer anvendes bedst muligt.
  • Målrettet indsats: At de borgere, der modtager et undervisningsforløb, også er de, der vil profitere mest muligt af undervisningen.
  • Relevans for borgere: At borgerne oplever at blive tilbudt et forløb, der er tilpasset efter deres situation.
  • Relevans for samarbejdspartnere: At vi som kommunikationscentre forbliver relevante for samarbejdspartnere ved at følge med den digitale udvikling.

Hvordan vi arbejder i projektet

I projektet arbejder vi efter en metode, der kaldes for Design thinking. Design thinking er en tilgang, som indebærer en ikke-lineær proces, hvor man justerer og forbedrer sin tilgang baseret på feedback og resultater fra tidligere forsøg og afprøvninger. Metoden består af fem udviklingsfaser, og er opbygget som en proces, hvor man dynamisk bevæger sig frem og tilbage mellem faserne, frem mod udvikling og implementering af en endelig løsning.

Design thinking egner sig især som en tilgang til at løse komplekse problemer, som er vanskelige at afgrænse, og som ofte afføder nye problemer i forsøget på at løse dem. I den type problemløsning er det nødvendigt, at kunne inddrage viden fra mange fagområder for at inddrage mange forskellige vinkler og samarbejde om at udvikle innovative løsninger. Derfor er vi også stolte over og glade for, at det kan lade sig gøre, at etablere et samarbejde på tværs af vores tre kommunikationscentre. Gennem projektperioden vil forskellige mennesker og kompetencer blive inddraget. Derfor er projektet organiseret i teams.

Organisering

Projektet er organiseret med en styregruppe, en referencegruppe og en projektleder. Herudover er der nedsat fire teams, som både arbejder på skift, sideløbende og sammen på tværs af teams gennem projektets forskellige faser. De fire teams er; Team teknik, Team projekt og facilitering, Team kommunikation og Team logopædi.