På denne side finder du introduktion, vejledning og værktøjer til målsætningsarbejde for borgere med progredierende sygdomme, med udgangspunkt i børn og unge. Formålet med målsætningsarbejde for pårørende og fagpersoner er at skabe overblik og fælles grundlag for samarbejdet omkring den borger, målsætningerne laves for. For borgeren selv er formålet at øge mulighederne for at få indflydelse på sit eget liv og kunne få overblik over sine udfordringer og succesoplevelser i hverdagen.

 

Materialet på denne side er udviklet af IKH, da IKH var Social- og Boligstyrelsens VISO-leverandør af ydelser vedrørende personer med en NCL-diagnose.

 

Hvorfor målsætningsarbejde?

Målsætningsarbejde fokuserer typisk på forbedring eller optimering i form af rehabilitering og genoptræning, men for borgere med progredierende sygdomme, hvor kroppens funktioner sætter ud en efter en, bliver den slags målsætninger for store og for urealistiske, og kan være demotiverende og uopnåelige.

Målsætningsarbejde for borgere med progredierende sygdomme fokuserer i stedet på at øge personens livskvalitet og indflydelse på sit eget liv. Det er målsætningsarbejde, der kan skabe succesoplevelser for alle involverede, og som kan øge borgerens følelse af selvbestemmelse. Målsætningsarbejde hjælper også alle parter til at opnå struktur, ensartethed og øget tryghed i borgerens forløb, der også kan lindre angsttilstande og følelse af kontroltab i sygdommens progression. For børn og unge kan målsætningsarbejde også hjælpe til at skabe genkendelighed og planlægge, hvordan man ønsker at bruge sin tid, og hvilke aktiviteter man ønsker at tage del i og hvordan.

Hvordan laves målsætninger?

Målsætningsarbejde laves sammen med borgeren, i det omfang borgeren kan overskue, og familien, netværket og den faggruppe, der er tilknyttet borgerens forløb.
Målsætninger vil typisk blive lavet som en del af rådgivnings- og netværksmøder, hvor der bliver samlet op og evalueret.

Målsætningsarbejde starter med metoder, der skaber fælles overblik over borgerens behov, udvikling og livssituation samt de ressourcer, der er til rådighed. Derudfra formuleres specifikke målsætninger, der sættes i skemaer, der sidenhen kan evalueres og omlægges efter behov. Materialet på denne side giver et indblik i, hvordan man arbejder med metoderne ICS-trekant, SMART-mål og GAS-skema. Nederst på siden kan du se en video, med et eksempel på målsætningsarbejde.

Introduktion til målsætningsværktøjer

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Værktøjer til målsætningsarbejde

Herunder får du vejledning til tre værktøjer til målsætningsarbejde og et værktøj til evaluering af målsætningerne.

ICS-trekanten

ICS-trekanten (Integrated Child System) er et værktøj til at kortlægge børn og unges behov og undersøge, hvordan de kan blive opfyldt med de ressourcer, der er omkring vedkommende. Der er særligt fokus på netværk, forældrekompetencer og barnets udvikling. 

ICS-trekanten er et godt værktøj til at få overordnede overblik og løbende vurdere behov. De ting, I får ud af ICS-trekanten kan herefter formuleres som reelle mål ved hjælp af SMART-metoden.

Trin-for-trin vejledning

Introduktion til ICS-trekanten

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Hent ICS-trekanten som PDF

Du kan læse mere detaljeret om ICS-trekanten og lignende metoder, eksempelvis den bredt anvendte model 'ægget' på Social- og boligstyrelsens hjemmeside.

SMART-mål

SMART-mål er et værktøj til at beskrive mål ud fra de udfordringer, man kender til. SMART står for:

Specifikt

Målbart

Accepteret

Realistisk

Tidsafgrænset

Introduktion til SMART-mål

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Hent SMART-mål og spørgenøgle som PDF

GAS-skema

GAS-skema bruges til at beskrive tænkelige udfald af en indsats, der senere kan blive brugt til evaluering. GAS-skemaet giver fagfolk, forældre og netværk mulighed for at skrive forventninger til en indsats ned, og lade dem, der udfører den planlagte indsats og typisk er tættest på borgeren, notere, hvor på de tænkelige succesudfald borgeren befinder sig.
Der bliver også angivet status for den tilstand, indsatsen skal påvirke, og hvad et negativt udfald kan være. GAS-skemaet bruges til evaluering i det interval, der passer til indsatsen, og det kan i nogle tilfælde også bruges som en daglig notesblok for en indsats, der sidenhen skal evalueres.

Trin-for-trin vejledning

Introduktion til GAS-skema

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Hent GAS-skema som PDF

Case: Målsætninger for Stinus

I videoen herunder kan du se et eksempel på, hvordan forældre, netværk og fagpersoner bruger ICS-trekant, SMART-mål og GAS-skema til målsætningen af 11-årige Stinus, der har diagnosen NCL.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

NCL Video

Denne video er henvendt til pårørende til personer med NCL3 og fagpersoner, der arbejder med borgere, der er ramt af NCL3.

Videoen er lavet af Institut for Kommunikation og Handicap for den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, VISO. Videoen er lavet som led i et større formidlingsprojekt.

Hvis du vil vide mere om NCL, kan du kontakte VISO via. Socialstyrelsens hjemmeside eller Sundhed.dk

Denne video er udviklet af IKH, da IKH var Social- og Boligstyrelsens VISO-leverandør af ydelser vedrørende personer med en NCL-diagnose.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Telefonrådgivning

Mandag til fredag kl. 08.30-12.30

Tlf. 30 70 32 33


Tina Frederiksen

Områdeleder for
Specialrådgivningen for VISO

Afdelingsleder Tina Frederiksen

 Tlf 2384 5255

E-mail Tina.Frederiksen2@social.rm.dk